Temat för Svenska veckan på HUS i år är Den bästa kundupplevelsen.
HUS Helsingfors universitetssjukhus är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen. Vi ansvarar för ordnandet av specialiserad sjukvård inom Nyland. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet. På HUS får nästan 710 000 patienter vård varje år.
Temat för Svenska veckan på HUS i år är Den bästa kundupplevelsen. I år fortsätter vi med det långsiktiga arbetet att öka synligheten för svenskan. Vi vill också uppmuntra personalen att ge och få hjälp av varandra i situationer där kunskaper i svenska behövs.
Under veckan ordnas såväl fysiskt som digitalt program. Vi ordnar bl.a. Svenska veckan-popups inom HUS. I år får personalen på Lojo sjukhus ta del av Mikael “Gusse” Anderssons pjäs Hurra en hurri! Föreställningen behandlar finlandssvenskar, dialekter och fördomar på ett humoristiskt sätt.
Under veckan erbjuder vi också personalen olika sätt att öva på sin svenska, berättar om HUS stödverktyg, ordnar frågesport med priser samt tipsar om det finlandssvenska kultur- och aktualitetsutbudet.