I Borgå samarbetar flera aktörer kring Svenska veckan: Borgå stad, Kulturhuset Grand och Luckan Borgå samt medborgarinstitutet.
De utgör idag en arbetsgrupp som ser fram emot november och en vecka med extra digert program på svenska.
Nadina Vihinen är verksamhetsledare för Kulturhuset Grand och koordinerar Svenska veckan i Borgå. Vihinen har varit med sedan 2018 och är glad åt den gemenskap som finns inom nätverket och den satsning som görs.
- Svenska veckan är en otroligt fin satsning med ett nätverk som växer varje år. Det är underbart att se vilken genomslagskraft konceptet har och hur det på nationellt plan byggts upp under tjugo års tid.
Nätverket inom staden men också inom Folktingets koordinering är viktigt.
- Det finns jättefint program överallt och vi delar gärna med oss av nya idéer och tankar - den kontakt som föds med andra aktörer inom Svenska veckan gör att man inspireras ytterligare, säger Vihinen.
I Borgå är traditioner viktiga men mycket nytt ryms också in i programmet.
- Vår Svenska Dagen-fest i Kulturhuset Grand är återkommande och viktig, den festen är ganska traditionell med körer, tal och program. Och hela Svenska veckan firar vi med Folktingets program samt några programpunkter till.
Målgruppen är främst barn och unga men här ryms även seniorer in. Ett bra exempel på samarbeten mellan målgrupperna är att de svenskspråkiga högstadieskolorna besöker seniorboenden i staden.
- Högstadieeleverna har med sig dagens lokaltidning och diskuterar och läser tillsammans med de äldre. Det har varit ett mycket uppskattat program för alla!
Målgrupperna för programmet 2023 är från de yngre målgrupperna till de äldre ungdomarna
- I år har vi bland annat teaterprogram som “Kejsarens nya kläder” och “Nagu-nalle” men vi får även in besök från magikern Robert Jägerhorn. Det som är bra med barn är att det ofta kommer direktrespons från dem, vi vet oftast ganska snabbt vilket program som fungerar för dem, säger Vihinen.
- För de äldre är Svenska veckan en viktig tradition som man inte viker ifrån.
Vi hoppas givetvis kunna påverka de yngre också så att de som vuxna får en relation till Svenska veckan och det svenska. Därför är det extra viktigt att vi når de yngre målgrupperna och att generationer möts, säger Vihinen.