
Svenska veckan närmar sig, och Helsingfors universitetssjukhus deltar aktivt i firandet. Varje år samarbetar de med Folktinget, och personalen på HUS uppmuntras till att våga prata mera svenska med sina patienter. Programmet koordineras av utvecklingschef Nina Colliander-Nyman och planerare Heidi Wennerstrand-Hand, som tillsammans arbetar med att främja rätten att bemötas på svenska inom vården.
Målet med Svenska veckan på HUS är att tvåspråkigheten ska få större synlighet, vilket förverkligas genom flera kreativa lösningar. Menyn på svenska dagen är finlandssvenskt inspirerad, och på HUS interna forum finns frågesporter, utmaningar och annat digitalt material. Wennerstrand-Hand och Colliander-Nyman har en pop-up-station i Mejlans, där de bland annat delar ut Folktingets reflexer och ordlistor. “Reflexerna är speciellt bra eftersom de räddar liv, och då man använder dem kommer man ihåg Svenska veckan”, berättar Wennerstrand-Hand.
Det publiceras också en lista med tips på finlandssvenska radio- och tv-program, så att alla lättare ska hitta det svenskspråkiga kulturutbudet. Nyckelband med texten “Jag talar gärna svenska med dig” tilldelas dem som aktivt bemöter patienter på svenska. HUS har kring 150 språkambassadörer med uppgiften att inspirera sina kollegor att använda svenska med patienterna. “Under Svenska veckan får vi mycket synlighet, och vi lyckas alltid rekrytera flera nya språkambassadörer”, berättar Wennerstrand-Hand glatt.
Samarbetet med HUS inleddes 2015, och Folktinget bjuder varje år på ett svenskspråkigt kulturevenemang. Förra året var programmet en trolleriföreställning med Robert Jägerhorn för patienterna på Nya barnsjukhuset. Föreställningen var en stor succé, och upplevelsen blev oförglömlig för många i publiken. I år får personalen på Lojo sjukhus ta del av Mikael “Gusse” Anderssons pjäs Hurra en hurri! Föreställningen behandlar finlandssvenskar, dialekter och fördomar på ett humoristiskt sätt.
“I Lojo har de fått ta emot fler svenskspråkiga patienter än tidigare, och de har skött utmaningen mycket väl. Därför vill vi kärleksbomba och tacka dem extra mycket i år. Genom att ge dem mycket stöd och uppmärksamhet uppmuntrar vi dem att kämpa vidare”, förklarar Wennerstrand-Hand. “Vi är väldigt tacksamma att vi får föreställningen”, lägger Colliander-Nyman till.
Kampanjen på HUS har i år temat “Den bästa kundupplevelsen”. Den fokuserar på patienternas respons på den svenskspråkiga betjäningen. Colliander-Nyman förklarar att det är särskilt viktigt att lyfta fram den positiva responsen för att uppmuntra och tacka personalen. Inställningen till svenska är i allmänhet positiv hos personalen på HUS, vilket Wennerstrand-Hand och Colliander-Nyman är mycket måna om att värna om. “Det bästa sättet att öka förståelsen för tvåspråkighet är genom positivitet.” Svenska veckan ger tvåspråkigheten extra synlighet, och målet är att engagemanget för svenskan ska finnas kvar hela året.
Text: Alva Zilliacus
Bild: HUS tvåspråkighetsteam delar ut material till personalen i Brosjukhuset under svenska veckan.