I Åbo är Svenska veckan en vecka då det svenska språket syns extra aktivt och avslappnat i gatubilden.
Förutom kulturevenemang vill man gärna lyfta det positiva i vardagen och målsättningen är att tröskeln att prata och verka på svenska skall bli lägre.
Svenska veckan har varit synlig både på sociala medier och i gatubilden och feedbacken har varit genomgående positiv.
Anna Edgren, kulturkoordinator vid Åbo stad,berättar att traditionerna kring Svenska veckan är starka samtidigt som man medvetet jobbar på nya sätt för att nå olika målgrupper.
- Vi har en bred arbetsgrupp idag med flera olika aktörer och vi har under många år haft ivriga medarbetare och arbetsgruppsmedlemmar som jobbat aktivt med att ta fram årliga program. Under den tidigare kampanjen “Svenska på stan” hade vi faktiskt en egen projektkoordinator.
Att inspirera till tvåspråkighet och kunna motivera den är viktigt - speciellt under en vecka med olika former av evenemang.
- Vi vet att det svenska språket på många sätt har det utmanande och då behöver man tänka nytt. För vår del har det handlat om att skapa en levande tvåspråkighet tillsammans med samarbetspartners och göra det extra synligt under Svenska veckan. Vid sidan om alla de evenemang som ordnas är det viktigt att nå ut med budskapet på flera plan, säger Edgren.
I Hansakvarteret har man av tradition fått uppleva språkbadsklassernas sångprogram under veckan och efter några år på sparlåga så lyfts det evenemanget igen.
- Nu vill vi satsa aktivt igen på det här eventet med program för hela familjen och med det påminna besökarna om att vi bor i en tvåspråkig stad.
- Vi jobbar mycket året runt med det tvåspråkiga och varje höst har vi till exempel en tvåspråkig babyvecka med program. Och Luckan ordnar också språkbadskaffe som är uppskattat - det här visar att inkludering och delaktighet på gräsrotsnivå sänker trösklar och inspirerar.
Inspirerar gör man också via “Språkbadsfika” där man satsar på att möta upp Åbo stads personal och uppmuntra till att prata svenska.
De svenska borden vid stadens personalrestauranger har också varit populära. Allt behöver inte kosta mycket för att det ska locka till deltagande och där har vi velat vara kreativa och närvarande. Vi har också ett samarbete med vårt sjukhus ÅUCS under veckan där vi påminner om det tvåspråkiga i vården både för patienter och för personal, säger Edgren.